Siapa yang tak suka dengar perkataan FREE, betul tak? Semua orang suka. Tapi anda tahu tak, kalau anda bagi bakal pelanggan anda benda FREE, mereka akan suka dan percaya tau dengan anda. Betul ke? Iya..
Habis, kalau bagi FREE kan, macam mana nak untung? Nampak macam rugi jer. Hm
Cuba anda tengok company besar macam facebook ni. Mula-mula mereka nak tarik orang join facebook, mereka bagi percuma je untuk orang sign up akaun facebook tu. Betul ke betul?
Tapi bila dah ramai yang join, traffic dekat facebook dah makin ramai orang dan mereka gunakan peluang tu untuk jana duit dari iklan berbayar. Kalau tengok untuk tahun 2012 je, mereka ni dah untung sampai USD 5 billion tau. Sekarang? Lagi la lebih dari tu.
Kenapa kena bagi FREE dekat bakal pelanggan ni?
Bakal pelanggan kita ni sebenarnya mereka takut kalau dia beli sesuatu produk tu, kalau tak bagus, tak memuaskan hati dia. Senang cerita, manusia memang takut rugi dan takut kena tipu.
Tapi, bila anda tawarkan barang secara FREE macam ni, terus hilang la perasaan takut dalam diri mereka tu. Nampak ke nampak?
Nak guna teknik ni kena follow the rules ya. Anda kena pastikan benda free yang anda nak bagi tu betul-betul berkualiti dan kena pastikan anda pun tak rugi apa-apa.
Berkualiti dekat sini maksudnya benda tu mestilah sedap dan bagus. Produk yang tak sedap, saiz yang kecil, sia-sia sahaja perkataan FREE tu. Ini akan buatkan mereka makin hilang percaya pada bisnes anda tu.
Bukan apa, bila anda bagi produk yang betul-betul sedap dekat mereka, silap haribulan mereka akan beli produk anda yang lebih mahal lagi dan terus viralkan juga dengan kawan-kawan mereka!
Ha.. Itulah pentingnya TESTER. Beri pelanggan rasa/experience macam mana "rasa" produk kita tu supaya mereka jadi yakin dengan produk kita.
Dapat sesuatu? Kalau dapat cuba komen kat bawah ni tanda anda ni memang sporting!
#richacademy
#contentmarketing
#googlemarketing
Habis, kalau bagi FREE kan, macam mana nak untung? Nampak macam rugi jer. Hm
Cuba anda tengok company besar macam facebook ni. Mula-mula mereka nak tarik orang join facebook, mereka bagi percuma je untuk orang sign up akaun facebook tu. Betul ke betul?
Tapi bila dah ramai yang join, traffic dekat facebook dah makin ramai orang dan mereka gunakan peluang tu untuk jana duit dari iklan berbayar. Kalau tengok untuk tahun 2012 je, mereka ni dah untung sampai USD 5 billion tau. Sekarang? Lagi la lebih dari tu.
Kenapa kena bagi FREE dekat bakal pelanggan ni?
Bakal pelanggan kita ni sebenarnya mereka takut kalau dia beli sesuatu produk tu, kalau tak bagus, tak memuaskan hati dia. Senang cerita, manusia memang takut rugi dan takut kena tipu.
Tapi, bila anda tawarkan barang secara FREE macam ni, terus hilang la perasaan takut dalam diri mereka tu. Nampak ke nampak?
Nak guna teknik ni kena follow the rules ya. Anda kena pastikan benda free yang anda nak bagi tu betul-betul berkualiti dan kena pastikan anda pun tak rugi apa-apa.
Berkualiti dekat sini maksudnya benda tu mestilah sedap dan bagus. Produk yang tak sedap, saiz yang kecil, sia-sia sahaja perkataan FREE tu. Ini akan buatkan mereka makin hilang percaya pada bisnes anda tu.
Bukan apa, bila anda bagi produk yang betul-betul sedap dekat mereka, silap haribulan mereka akan beli produk anda yang lebih mahal lagi dan terus viralkan juga dengan kawan-kawan mereka!
Ha.. Itulah pentingnya TESTER. Beri pelanggan rasa/experience macam mana "rasa" produk kita tu supaya mereka jadi yakin dengan produk kita.
Dapat sesuatu? Kalau dapat cuba komen kat bawah ni tanda anda ni memang sporting!
#richacademy
#contentmarketing
#googlemarketing
Comments
Post a Comment