Skip to main content

3 JENIS BAKAL PELANGGAN YANG USAHAWAN PATUT TAHU


1. Cold 

Biasanya prospek jenis ni mereka baru je kenal anda. Mereka baru je tahu yang anda ada buat bisnes tu. Mungkin dia ternampak posting anda ke, ternampak iklan anda. Jadi, untuk prospek yang jenis macam ni, anda jangan terus menjual barang dekat mereka. Apa yang patut anda buat ialah bina hubungan baik dengan mereka dulu. Bagi value macam tips, nasihat, pesanan supaya mereka ni suka dan setia nak follow anda. 

2. Warm 




Untuk bakal pelanggan jenis "warm" pula, mereka ni memang dah kenal anda, dah tahu anda jual apa, dah tahu kebaikan produk anda, tapi mereka ni belum lagi bersedia nak beli produk anda masa tu. Mereka ni dah yakin tapi masih 50-50 ..

Mungkin dia ada pm anda tanya tentang produk tapi dia tak jadi beli masa tu. It's okay. Apa yang anda perlu buat ialah, anda kena follow up mereka ni secara konsisten. Tak kisah anda guna email ke, whatsapp ke. Sebab tu pentingnya untuk anda kumpul database mereka ni dan ingatkan mereka ni kemudian hari supaya mereka ingat anda dan tak pergi pada pesaing. 



3. Hot 



Mereka ni dah jadi pelanggan anda, dah beli produk anda, dah pernah "experience" pun servis anda. Jadi, mereka ni sangat yakin dengan anda. 

Apa yang anda perlu buat ialah "follow up" mereka ni selalu. Tanya feedback mereka, tanya apa lagi yang anda boleh bantu dan anda juga boleh berikan mereka ni promosi. 

Apa yang penting ialah anda nak mereka ni jadi raving fans/duta produk anda. Mereka ni kalau anda jaga betul-betul, anda dah jimat banyak kos iklan sebab mereka akan rekomenkan servis anda tu dengan kawan-kawan mereka. 

Apa yang penting sekali dalam bisnes ialah anda kena jaga kualiti servis dan jangan berhenti buat marketing. Bila anda bagus dalam dua benda ni, insyaAllah bisnes anda tu boleh bertahan dan grow! 


Dapat ke dapat sesuatu ni? Kalau dapat, cer komen dekat bawah ni okay? 

#richacademy
#contentmarketing
#googlemarketing

Comments

POPULAR POST

CARA BUAT FB LIVE ANDA RAMAI 'VIEWS'

TIPS MACAM MANA NAK BUAT FB LIVE ANDA RAMAI ORANG TENGOK 1) Go live dekat tempat menarik Dah kata pun nama live , mesti orang suka nak tengok secara live anda ada dekat mana sekarang. Contoh anda ada dekat taman ke, shopping mall ke, atau anda tengah ada dekat pasar tengah beli ikan ke. Lagi pelik, lagi orang suka. Cuba cari kelainan. Yang penting anda jaga mana yang patut. 2) Selitkan emosi dalam sesi fb live Pastikan anda maniskan muka dengan senyuman. Jangan biarkan sesi live anda tu macam tak de emosi. Kalau masuk part cerita kelakar, kalau boleh gelak, anda gelak! Baru cerita yang anda nak sampaikan tu, followers anda pun boleh rasa benda tu. 3) Kongsi ilmu berguna Bila anda buat live, jangan biarkan live anda tu kosong tak bererti. Pastikan anda selit satu dua ilmu ke, info ke.. mana yang anda tahu. Bila nak share, jangan fikir mereka ni dah tahu atau ' Ala.. benda remeh je ni '. Anda share je sebab ramai lagi orang yang tak tahu.Kongsikan de

FOKUS TU APA EH?

Mesti ramai yang selalu dengar perkataan fokus.. fokus.. Tapi apa maksud fokus tu? Bila sebut fokus, apa yang anda faham? Cuba anda letak kanta pembesar atau 'magnifying glass' dekat tengah-tengah panas terik dan halakan ke atas satu kertas.  Mesti lama-lama kertas tu boleh terbakar kan? Itulah kuasa fokus. Bila kita fokus, hasil kerja kita pun boleh jadi sangat berkualiti dan terbaik. Fokus ni ada maksud dia tau. Jom baca sampai habis. F- Fikir satu benda Anda kena fikir 1 benda dalam 1 masa. Jangan 'multi-task' sebab akan kurang kualiti dalam hasil kerja anda tu. Saya bagi contoh, kalau nak kejar arnab, kita tak boleh nak kejar 2 ekor arnab dalam 1 masa.  Kita kena pilih mana satu arnab yang kita nak kejar dan kita kejar yang tu sahaja. Barulah kita akan dapat tangkap.  Kalau nak tangkap 2 ekor arnab sekaligus, alamatnya memang satu pun anda takkan dapat. Nampak ke nampak ni? 0- Optimumkan masa Optimum bermaksud, anda kena c

CARA NAK BUAT FLYERS YANG MEMUKAU

Untuk orang berbisnes, salah satu cara nak buat marketing melalui offline yang masih lagi relevan adalah dengan menggunakan flyer s.   Tapi, macam mana nak pastikan flyers yang kita buat tu boleh tarik mata orang untuk baca dan dia tak buang?  Ha, itulah persoalannya. Jom baca sampai habis sebab a da tips sebelum anda nak buat flyers ni,anda disarankan untuk guna formula A.I.D.A dulu.  Eh! Apa kena mengena dengan AIDA pulak? Jangan salah faham, ini adalah formula yang anda boleh follow kalau nak buat flyers. Okay? Apa tu A.I.D.A ? A - Attention / Perhatian Anda boleh tarik mata orang yang baca flyers anda dengan tajuk yang tertanya-tanya/ takut. Sebagai contoh, ' AMARAN.. JANGAN BACA KALAU UMUR ANDA 18 TAHUN KE BAWAH , mesti mereka akan tertanya-tanya, dah kenapa ni? Macam ada sesuatu jer. Dan lepas tu barulah mereka tertarik nak baca.  Atau kalau anda jual produk putih, anda boleh buat, ' MAKAN KAPSUL 1 BIJI SEHARI KALAU MAKAN LEBIH NANTI TERLEBIH PUTIH