Pernah tak customer anda dah whatsapp , tapi tup.. tup, customer tu tak balas whatsapp kita dan yang lagi teruk, dia 'bluetick' kan jer kita? Pernah ke pernah?
Ha.. kalau anda pernah kena macam ni, baik anda baca 5 KESILAPAN REPLY WHATSAPP yang ramai owner bisnes biasa buat. Sekurang-kurangnya anda boleh elakkan dan barulah senang nak close sales lepas ni.
1.Terlalu nak menjual terus/ hard sell
Kalau kita jumpa orang tak kenal, apa mula-mula yang kita akan buat? Mesti kita akan tanya nama dia, tinggal dekat mana.. Betul tak?
Kesilapan yang biasa owner bisnes ni buat, bila orang pm je dia tanya pasal produk, dia terus nak cerita tentang produk juga.
Kalau owner bisnes yang bagus, mereka akan bina hubungan dengan pelanggan tu dulu dengan tanya nama, tanya dia dapat tahu tentang kita ni dari mana, apa masalah yang dia ada.. Bila anda buat macam ni, takdelah nampak yang anda sedang terdesak sangat. Nampak macam memang anda ni nak bantu pelanggan tu. Best ke best?
2. Bagi testimoni tak tepat
Biasa kan kita dengar, kalau nak buat orang tu percaya adalah dengan kita tunjukkan dekat dia testimoni kita banyak-banyak, baru dia rasa nak beli? Ya betul. Memang dengan testimoni tu boleh membantu, tapi mestilah dengan cara yang betul.
Saya bagi contoh. anda jual produk kecantikan. Dan orang yang whatsapp anda tu, dia ada masalah parut jerawat susah nak hilang. Jangan la sebab nak cepat, kita hanya tunjukkan testimoni orang yang berjaya hilangkan jeragat. Kan dah tak kena dekat situ? Jadi, gunakan testimoni tu tepat pada sasaran yang kita nak bantu. Barulah berkesan!
3. Ayat budak 'wichet'
Orang sekarang ni kalau boleh, semua benda nak di ' short form' kan. Jadi, bila anda terbawa-bawa cara whatsapp yang guna ayat pendek-pendek macam ni, ditakuti bakal pelanggan anda tu susah nak faham.
Lagi satu anda pun akan nampak macam nak tak nak jer layan dia. Jadi, reply whatsapp tu dengan ayat yang dia boleh faham dan tak menyusahkan mereka. Tapi, jangan la guna ayat skema pulak. Yang penting, orang boleh faham dah okay.
4. Guna 'double-triple' tanda soal
Anda pernah tak dapat whatsapp yang dia letak banyak tanda soal dekat ayat last sekali? Contoh macam ni.. ' Kau nak pergi mana?? ' , ' Nak beli 1 ke 2 ?? '.. Ha, hati-hati tau.
Sebenarnya bila kita guna cara balas macam ni, automatik pelanggan anda tu akan ingat yang anda tengah marah dekat dia. Anda dah wujudkan perbualan yang serius dan bukannya happy.
Jadi, anda kena hati-hati bila gunakan simbol yang mungkin biasa kita buat dekat kawan-kawan kita. Tapi bila dengan bakal pelanggan, kalau boleh kita elakkan. Tips bonus untuk anda. Biasakan guna emoji macam happy supaya customer senang nak faham 'mood' anda masa melayan mereka tu.
5. 'Follow up' macam minta hutang!
'Sis dah bank in ke? ' Sis bila nak buat payment ya?' Kalau anda dapat ayat macam ni, mesti rasa seram seram sejuk kan? Mana taknya, macam nak minta hutang jer.. Risiko kalau anda buat macam ni, sama ada anda mungkin di block seumur hidup ataupun dia akan bluetick kan jer anda.
Jadi ingat, kalau tak nak pelanggan cabut lari, elakkan buat 5 benda ni mulai sekarang. Nanti kita jumpa lagi ya untuk tips-tips yang lagi mahal. Bye!
#richacademy
#contentmarketing
#tipsclosesaleswhatsapp
Ha.. kalau anda pernah kena macam ni, baik anda baca 5 KESILAPAN REPLY WHATSAPP yang ramai owner bisnes biasa buat. Sekurang-kurangnya anda boleh elakkan dan barulah senang nak close sales lepas ni.
1.Terlalu nak menjual terus/ hard sell
Kalau kita jumpa orang tak kenal, apa mula-mula yang kita akan buat? Mesti kita akan tanya nama dia, tinggal dekat mana.. Betul tak?
Kesilapan yang biasa owner bisnes ni buat, bila orang pm je dia tanya pasal produk, dia terus nak cerita tentang produk juga.
Kalau owner bisnes yang bagus, mereka akan bina hubungan dengan pelanggan tu dulu dengan tanya nama, tanya dia dapat tahu tentang kita ni dari mana, apa masalah yang dia ada.. Bila anda buat macam ni, takdelah nampak yang anda sedang terdesak sangat. Nampak macam memang anda ni nak bantu pelanggan tu. Best ke best?
2. Bagi testimoni tak tepat
Biasa kan kita dengar, kalau nak buat orang tu percaya adalah dengan kita tunjukkan dekat dia testimoni kita banyak-banyak, baru dia rasa nak beli? Ya betul. Memang dengan testimoni tu boleh membantu, tapi mestilah dengan cara yang betul.
Saya bagi contoh. anda jual produk kecantikan. Dan orang yang whatsapp anda tu, dia ada masalah parut jerawat susah nak hilang. Jangan la sebab nak cepat, kita hanya tunjukkan testimoni orang yang berjaya hilangkan jeragat. Kan dah tak kena dekat situ? Jadi, gunakan testimoni tu tepat pada sasaran yang kita nak bantu. Barulah berkesan!
3. Ayat budak 'wichet'
Orang sekarang ni kalau boleh, semua benda nak di ' short form' kan. Jadi, bila anda terbawa-bawa cara whatsapp yang guna ayat pendek-pendek macam ni, ditakuti bakal pelanggan anda tu susah nak faham.
Lagi satu anda pun akan nampak macam nak tak nak jer layan dia. Jadi, reply whatsapp tu dengan ayat yang dia boleh faham dan tak menyusahkan mereka. Tapi, jangan la guna ayat skema pulak. Yang penting, orang boleh faham dah okay.
4. Guna 'double-triple' tanda soal
Anda pernah tak dapat whatsapp yang dia letak banyak tanda soal dekat ayat last sekali? Contoh macam ni.. ' Kau nak pergi mana?? ' , ' Nak beli 1 ke 2 ?? '.. Ha, hati-hati tau.
Sebenarnya bila kita guna cara balas macam ni, automatik pelanggan anda tu akan ingat yang anda tengah marah dekat dia. Anda dah wujudkan perbualan yang serius dan bukannya happy.
Jadi, anda kena hati-hati bila gunakan simbol yang mungkin biasa kita buat dekat kawan-kawan kita. Tapi bila dengan bakal pelanggan, kalau boleh kita elakkan. Tips bonus untuk anda. Biasakan guna emoji macam happy supaya customer senang nak faham 'mood' anda masa melayan mereka tu.
5. 'Follow up' macam minta hutang!
'Sis dah bank in ke? ' Sis bila nak buat payment ya?' Kalau anda dapat ayat macam ni, mesti rasa seram seram sejuk kan? Mana taknya, macam nak minta hutang jer.. Risiko kalau anda buat macam ni, sama ada anda mungkin di block seumur hidup ataupun dia akan bluetick kan jer anda.
Jadi ingat, kalau tak nak pelanggan cabut lari, elakkan buat 5 benda ni mulai sekarang. Nanti kita jumpa lagi ya untuk tips-tips yang lagi mahal. Bye!
#richacademy
#contentmarketing
#tipsclosesaleswhatsapp
Nak belajar teknik paling simple dapatkan testimoni semudah A,B,C ,
dan buat bakal pelanggan anda makin percaya nak membeli dengan anda?
Sempena Bulan Merdeka, ada offer menarik untuk anda.
Tekan link dekat bawah ni sekarang untuk kami bantu anda.
Comments
Post a Comment