Kalau anda nak tulis ayat copywriting / ayat nak menjual tak kisah la kat mana-mana pun, mesti ada formatnya yang anda kena ikut.
Anda tak boleh main tulis macam tu jer. Pening pulak orang yang nak baca tu nanti. Tujuannya supaya apa yang kita tulis tu kemas, tersusun, senang faham.
Okay, kat bawah ni saya kongsikan langkah-langkah / format copywriting yang anda boleh ikut.
1) TAJUK UTAMA
Biasa kalau anda baca surat khabar, anda mesti akan cari tajuk yang best-best dulu baru anda akan baca sampai habis kan? Tajuk ni ibarat nak tarik perhatian orang la jugak atau mat salleh kata 'first impressions'. So, penting tau benda ni. Anda boleh google macam mana nak cipta tajuk yang best.
2) MASALAH UTAMA
Kalau anda jual produk makanan contohnya makanan burger, apa masalah utama orang tentang makanan burger tu? Mungkin masalahnya boleh jadi orang malam-malam lapar nak cari makanan yang simple dan sedap. So, anda ulang banyak kali masalah ni. Sebab dengan cara ni akan tarik orang yang ada masalah ni untuk berebut-rebut pergi dekat anda.
3) KRITIKALKAN MASALAH
Masalah orang tadi mereka lapar malam-malam susah nak cari makanan yang simple dan sedap. Jadi, anda takutkan mereka pulak. Kalau tinggal makan malam apa akan jadi?
Contohnya cepat tua ke, tidur tak lena dan sebagainya. Senang cerita bagitahu kesan buruk apa akan jadi lepas tu pada diri mereka.
4) BAGI SOLUSI
Lepas dah ceritakan masalah tadi, anda bagitahu la apa yang anda boleh bantu. Anda bagitahu yang anda ada bukak kedai burger di sekitar kawasan tu. Pastikan anda selitkan perkataan 'saya boleh bantu anda dapatkan burger yang sedap' bukan 'saya ada jual burger'. Ha.. nampak ke nampak? Susubnan ayat tu main peranan tau.
5) TERANGKAN KELEBIHAN PRODUK
Anda bagitahu la apa kelebihan burger anda tu. Mungkin yang best pasal burger anda tu ialah anda guna daging yang terbaik, 100% daging asli,daging import dari Australia ke.. mungkin roti burger anda tu tak liat ke dan sebagainya.
6) APA UNIKNYA PRODUK ANDA TU?
Setiap produk mesti ada keunikan masing-masing kan? Cuba tanya, apa servis 'extra' yang kita boleh beri? Mungkin kita ada sediakan servis penghantaran rumah ke rumah ke, ,mungkin kita ada bagi percuma air mineral ke, yang penting anda lain dari penjual burger yang lain.
7) BAGI OFFER
Apa tawaran yang best kita boleh beri? Mungkin kita boleh beri offer untuk hari-hari bermusim. Contoh sempena Hari Pekerja, anda bagi offer diskaun atau harga murah dari biasa. Tujuannya untuk tarik orang beli dengan anda.
8) URGENCY
Terhadkan offer anda tu mungkin untuk 1 hari sahaja. Mungkin sah untuk 2 hari sahaja. Ini yang buatkan orang cepat-cepat nak beli dan tak tangguh nak kejar offer yang anda berikan tu!
9) CALL TO ACTION
Jangan lupa letak nombor telefon anda untuk mereka yang berminat hubungi anda.
Simple kan? Jom cuba ikut tertib tulis ayat copywriting ni!
Comments
Post a Comment